Amazing color adjustments in the Composite Nodes. It's worthy check.

Português

Este post é minha homenagem ao grupo de artistas e desenvolvedores que se juntaram para produzir o primeiro Open Movie pela Blender Foundation. Este curta de animação chama-se Elephants Dream e foi desenvolvido entre 2005 e 2006 em Amsterdam. O projeto serviu para alavancar o desenvolvimento do Blender através deste período intenso de troca e contato entre artistas e programadores. Além disto todo o material utilizado para produzir o filme foi disponibilizado em uma licença Creative Commons o que permite que qualquer pessoa possa utilizar os arquivos, estudá-los e empregá-los profissionalmente. Para assistir ao curta e saber mais sobre o projeto visite: www.elephantsdream.org

English

This post is one of a kind. It’s about something I always wanted to talk about and never had the chance to. Being a Blender user for a few years now, I’ve met a lot of inspiring people (artists and developers). Some of them are Brazilian, some Latino-Americans and some are spread around the world. Although  some of those “Blender Heads” can be met personally, the world is as big as our heart, for the distances are sometimes prohibitive. Therefore let’s their work speak for themselves. So here is my tribute to the Orange Team. Those crazy people that provided us with this epic production. Elephants Dream was the first Open Movie organized by the Blender Foundation, therefore eternal: www.elephantsdream.org

Glow, glow, glow ... don't they get sick of it? :p

Um novo Open Movie está sendo produzido atualmente pela Blender Foundation, conhecido como projeto Durian. Por mais que este projeto ainda esteja nas suas fases iniciais, já é possível acompanhar seu blog de produção e ter uma idéia dos avanços e melhorias que ele trará para o Blender.

How could I add to this already finished and wonderful production? I don’t have enough render-power to recreate a full animation shot of this movie. Therefore I decided to produce some still images that can let Immersive Domes users share a bit of its enchantment.

I gotta say, the movie part when there is a kind of a circus music and a fading door is WOW. I loved that effect (nothing to do with this picture, but live with it)

E você pode ajudar este projeto 🙂 A metade dos projetos da Blender Foundation são financiados com a pré-venda dos DVDs. Além dos DVDs contarem com o filme em diferentes formatos, ainda dispõe de todos os arquivos utilizados na produção. Para comprar o DVD visite o site do projeto – http://durian.blender.org. Dependendo do número de discos comprados será possível contratar mais artistas e desenvolvedores para participar do projeto. Participe, faça a sua parte !

I would love to see a whole open movie produced for a dome. In the mean time I’ll try to convince more people of the coolness of fulldome images. (Tube? Mercator? make your production a fulldome one ! :p)

And as soon as the render code is stable in Blender 2.5 I want to get my hands dirty and try a more elegant built-in fisheye/fullsome implementation in Blender (no real promises here 😉 but if you wanna help, let me know … )

My second favorite moment in the movie. Really impressive animation!

Para produzir estas imagens eu utilizei os arquivos disponíveis no DVD (também disponíveis para download gratuito no site do projeto), junto com a técnica descrita anteriormente num post anterior. Basicamente eu tive que modificar a câmera para obter um campo de visão de 90º e renderizar 4 imagens por frame. Depois utilizei o editor de nodes do Blender para juntá-las de acordo com uma malha pré-definida.

Last, but not least: have you bought your Durian DVD yet? Not only you get a DVD with all the production files ready to render but also you help the Blender Foundation (therefore all of us). A good part of the sponsoring of an OpenMovie is due to the DVD pre-sale campaign. That allows growing the team (artists and developers) and getting more impressive files with new cool features – http://durian.blender.org

this is my favourite shot in the movie :)

Enfim, espero que tenham gostado. Para os ávidos por mais material eu montei uma destas imagens  em 360º na Blender Game Engine, confira (.blend 760 KB).

That’s all folks. For some background in the technique utilized in these fulldome renders check this post. If you liked those images you will probably enjoy this BGE file as well .blend 760 KB.

Um grande abraço,
Dalai Felinto
* eu tentei gerar imagens com os arquivos do Big Buck Bunny também, mas meu computador só tem 4G de memória e não consigo renderizar os arquivos do filme. * Just out of curiosity: the Portuguese version of this post is waaaay different. Bilingüês, confiram 🙂
Updates:

version 2.2 to Blender 2.6 svn
version 2.0 to Blender 2.5 svn
version 1.2 to Blender 2.49 svn

Português

Para quem acompanha este blog não é novidade que venho estudando e pesquisando soluções para integrar domos imersivos com o Blender.

Minha atual principal motivação agora é a construção de um domo imersivo com um espelho esférico para a minha universidade (UFF). Quero fazer isto até sexta-feira (quando apresento meu trabalho de graduação). Depois eu digo se deu certo 🙂

Uma das etapas mais enigmáticas e importantes para se utilizar um espelho esférico com um domo é a produção de uma malha de deformação para compensar o efeito produzido pelo espelho.

English

I’m studying/working/getting tired of immersive domes. and all sort of related issues My current goal and motivation is to build an immersive dome for my university (Universidade Federal Fluminense – Niterói).

My deadline is this Friday (4 days from now). That’s when I’m going to present my graduation project (Immersive domes for architecture) and I’m really excited about showcasing it in a real dome.

So on, one of the key elements while using spherical mirrors for immersive domes is the warping mesh. This mesh is used to reverse the mirror deformation in the projected image.

test image

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